Vermogens testbank ______

PS-tuning ontwikkelde in eigen beheer een computergestuurde vermogenstestbank.
Over het algemeen kan je stellen dat de vermogenstestbank de snelste manier is om problemen te ontdekken en op te lossen. “Zoals uit genoemd voorbeeld al blijkt is het meten van het vermogen misschien de primaire functie van een run op de testbank, maar zeker niet de enige. Het opsporen van storingen en ontstekingsproblemen, het optimaal afstellen van het mengsel en het ontstekingstijdstip, het meten van de gemiddelde verbrandingsdruk (om na te gaan of de motor ten aanzien van zijn potentieel goed presteert) van de motor – het zijn allemaal zaken waarvoor we de testbank vrijwel dagelijks gebruiken.

Ook maken wij voor diverse oldtimers nieuwe onderdelen die bij het klassieke karakter van de motorfiets/racer passen. Dit kan bv nodig zijn waneer een onderdeel niet meer leverbaar is of niet meer aan de gewenste specificaties voldoet.

blog img

Wat is een vermogensmeting/testrun?

De testbank is ontwikkeld om diverse metingen aan een motor te kunnen verrichten. De testbank kan worden gebruikt voor het opsporen van defecten en/of afstellings problemen van zowel mechanisch als elektronisch aard.

De vermogens testbank is zo ontwikkeld dat de weerstand overeenkomt met de praktijk. In principe kan elke willekeurige motorfiets gemeten worden met een vermogen tussen de 2 en 250 PK. Op deze wijze is het eenvoudig om de werking en/of vermogenswinst van een bepaald onderdeel te testen.

Mengselmeting

Tijdens de meting op de testbank wordt 20 maal per seconde toerental en uitstoot (air fuel ratio) gemeten. Dit kan zowel dynamisch als statisch. Met deze gegevens kunnen we d.m.v. van een power commander, dynojet kit of een programmeerbare unit de afstelling verbeteren. Hiermee kan gezocht worden naar een optimaal vermogen.

Storingsanalyse

Door verschillende metingen te verrichten op een testbank komen we veel over een motor te weten. Mogelijke problemen die kunnen optreden zijn vermogensverlies, stotteren bij het (weg)rijden, inhouden bij een bepaald toerental, niet aan zijn topsnelheid komen en/of onnodig veel brandstof verbruiken. Doordat we tijdens de testrun veel metingen verrichten kunnen we de storing gaan analyseren. Indien gewenst kunnen we ook temperatuur en airboxdruk meten.

Ventilatie van de ruimte

Onze testruimte is uitstekend geventileerd;
de installatie kan tot wel 10x per minuut de ruimte verversen met buitenlucht. Twee grote blowers voorzien de motor van de nodige koellucht. De capaciteit van deze blowers is 90.000m3/u, ruim voldoende om ook motor met hoog vermogen langdurig en tot hoge toerentallen te testen en steady-state of constant-load af te stellen.

Ga niet langer de straat op om uw motor te testen met alle risico's vandien en vertrouw niet op uw gehoor of uw zitvlak om te bepalen of uw motor meer vermogen heeft: meten = weten!

blog img