Tuning van motorfietsen een vak apart ______

Ps Tuning heeft al meer dan 15 jaar ervaring
in het optimaal prepareren en reviseren van gemotoriseerde tweewielers en quads, zowel voor op de openbare weg als voor competitie gebruik. Revisie van losse motorcomponenten hoort bij ons ook tot de mogelijkheden, bijvoorbeeld revisie van krukas, cilinder, carters of cilinderkop. Ook zijn wij al meerdere jaren de drijvende technische kracht achter verschillende raceteams, zowel in motorcross als ook in de wegrace.

PStuning al jaren een begrip in de wereld van motortuning.

blog img

De 2takt specialist bij uitstek

Bij 2-takt motoren gaat het grotendeels om het uitlaatsysteem in combinatie met de juiste compressie, poortentiming, ontstekingstiming en bedrijfstemperatuur.

Omdat er tegenwoordig hoofdzakelijk in de kleine klasses 2-takt motoren worden gebruikt en het slagvolume klein is spelen een aantal aspecten een grote rol. Onder meer vulling, massa van de onderdelen, transmissieverlies en thermische verliezen. Daarnaast is een compromis in de setup van verschillende onderdelen noodzakelijk om het beste resultaat te bereiken en aan de wensen van de rijder te voldoen. Bij 4-takt motoren heeft men te maken met meerdere onderdelen die deel uitmaken van het arbeidsproces, meer dan bij een 2- taktmotor . Doordat er meerdere onderdelen deel uitmaken van het arbeidsproces is het complexer maar is het rendement van een 4-taktmotor ook beter over de gehele powerband. Door een juiste combinatie te maken van nokkenastiming, uitlaatlengte en diameter, ontstekingstiming, compressieverhouding en een goede gewichtsverdeling kunnen wij in combinatie met de testresultaten van onze testbank de juiste setup realiseren.

Milieu

Omdat nieuwe motorfietsen aan steeds strenger wordende milieu eisen moeten voldoen ten aanzien van geluid en emissie eisen zal iedere verandering aan de motor welke direct in verbinding staat met het verbrandingsproces een reactie geven in het motorisch rijgedrag. De marges in de afstelling van de motor worden door de milieu eisen steeds kleiner. De afstelling van de motorfietsen word tegenwoordig zo arm gekozen om maar zo weinig mogelijk schadelijke stoffen via de uitlaat in de lucht te blazen.

Het eerste wat er aan een motor gewijzigd wordt is meestal de uitlaatdemper en soms ook het luchtfilter. Deze veranderingen hebben tot gevolg dat de motor voor je gevoel harder gaat rijden mede doordat de uitlaat meer geluid produceert. Hierdoor denk je dat de motor harder gaat maar dat is meestal niet waar omdat de afstelling te arm word en het rijgedrag onder belasting afneemt. Dit het zogenaamde psychologische vermogen.

Mogelijkheden

cilinder tuning
kotteren
carburateur tuning
carter tuning
inlaat tuning
revisie en montage